صفر و یک - برنامه نویسی - لینوکس

دست نوشته های شخصی من در مورد نرم افزار، سیستم عامل و برنامه نویسی لینوکس

صفر و یک - برنامه نویسی - لینوکس

دست نوشته های شخصی من در مورد نرم افزار، سیستم عامل و برنامه نویسی لینوکس

لیدورا یک وبلاگ تخصصی برنامه نویسی یا لینوکس نیست. بیشتر محلیه برای ثبت چیزهایی که قراره بیشتر از یه بار خونده بشن. اگه به درد شما هم خورد که زکات دانش ما پرداخت شده، شکر.

آخرین نظرات

نویسندگان

اگه دارید از یه نت‌بوک (Netbook) استفاده می‌کنید این پست رو بخونید. نت‌بوک‌ها معمولاَ قدرت پردازش پایینی دارند و بیشتر برای استفاده‌های معمولی یک کاربر عادی استفاده می‌شوند پس نیاز به سیستم عامل‌هایی سبک و سریع دارند که علاوه بر کامل بودن، استفاده از منابعی مثل حافظه رو به حداقل برسونن و در صفحه نمایش‌های کوچک آزادی عمل بیشتری به شما بدن.

مثل همیشه لینوکس بیشترین حق انتخاب رو به کاربر می‌ده. توزیع‌هایی که در ادامه معرفی می‌شن لذت استفاده از نت‌بوک رو به طرز چشمگیری افزایش می‌دن.

 

 

۱- AntiX

AntiX از مدیر پنجره‌ی iceWM استفاده می‌کنه تا استفاده از حافظه ی سیستم رو به حداقل برسونه. AntiX زیاد شبیه به توزیع‌هایی مثل Mint یا Ubuntu نیست اما امکانات کاملی رو در اختیار شما قرار می‌ده. دسکتاپ AntiX شامل آیکن‌های روی دسکتاپ و یه نوار وظیفه در پایین صفحه‌است که همون شکل استاندارد دسکتاپ معمول در سال‌های گذشته‌ست. AntiX بر پایه توزیع Debian Testing توسعه داده می‌شه و برای سیستم‌های Intel-AMD x86-64 آماده‌ی دریافت و استفاده‌ست. هر چند که حداقل حافظه 128Mb برای AntiX توصیه می‌شه اما از AntiX روی سیستم‌های ضعیف‌تری حتی با حافظه‌های 64Mb هم می‌شه استفاده کرد.

File:SpaceFM-fluxbox.jpg

 

۲- SparkyLinux

SparkyLinux توزیعی بسیار سبک و سریعه که بر پایه Debian Testing توسعه داده شده و برای معماری‌های i486 و x86_64 قابل دانلود و نصب شدنه. یکی از ویژگی‌های این توزیع سریع مخازن غلطان اونه. SparkyLinux حتی یه نسخه برای دوست داران بازی داره که GameOver نام داره و برای این کاربران بهینه شده. SparkyLinux شامل ویژگی‌های اضافه‌ای برای دسکتاپ‌های Enlightenment و LXDE میشه و سعی کرده این دو دسکتاپ رو شخصی سازی کنه. کدک‌ها و پلاگین‌ها هم بعد از نصب آماده‌ی استفاده هستند.

http://sparkylinux.org/images/3/sparky3-openbox.png

 

۳- Point Linux

Point Linux یک توزیع مبتنی بر دبیان و بسیار قدرتمنده که به صورت پیش فرض از دسکتاپ Mate استفاده می‌کنه. مخازن non-free پوینت لینوکس به شما اجازه می‌دن تا به راحتی برنامه هایی مثل کروم یا اپرا رو نصب کنید. این توزیع برنامه‌های پیش فرض کاملی رو در اختیار کاربر قرار می‌ده.

http://pointlinux.org/img/taya-screen02.png

 

4- Elementary OS

Elementary OS یکی از توزیع‌های فوق‌العاده برای استفاده در نت‌بوک هاست. این توزیع بسیار سبکه و طراحی فوق‌العاده‌ای داره. Elementary OS بر پایه‌ی Ubuntu توسعه داده شده و برای معماری‌های i486 و x86_64 قابل دانلود و نصب شدنه. این توزیع فوق‌العاده کار با نت‌بوک‌ها و لپ‌تاپ‌ها رو بسیار لذت بخش می‌کنه. بسیاری از اجزای موجود در این توزیع یا از اول برای خودش نوشته شدن یا برای این توزیع بهینه شدن. این توزیع ظاهری شبیه به OS X اپل داره.

http://elementaryos.org/img/home/1-big.png

 

5- joli os

joli os بر پایه اوبونتو توسعه داده می‌شه و از اول با هدف کار کردن بر روی نت‌بوک‌ها طراحی شده، هر چند که به مرور برای لپ‌تاپ‌ها هم بهینه شده. joli os قابلیت نصب به صورت مستقل، از درون ویندوز و یا از طریق اوبونتو را دارد تا شما از هر روشی که دوست دارید آن را نصب کنید. این توزیع بسیار زیباست، دلیل آن هم ترکیب Gnome و HTML5 در این توزیعه که نتیجه‌ی اون ظاهری فوق‌العاده شده. این توزیع برای معماری x86 آماده‌ی دانلود و نصب شدنه.

File:Joli-os-12.png

 

6- Bodhi Linux

Bodhi Linux توزیعی بسیار سبک و سریعه که از دسکتاپ Enlightenment استفاده می‌کنه و این یعنی زیبایی فوق‌العاده و ظاهر مدرن و در عین حال سرعت بالا. این توزیع با سیستم‌هایی با حافظه‌ی 128Mb و پردازشگر 300MHz هم به خوبی کار می‌کند. Bodhi Linux با ابزارهای کمی روی سیستم شما نصب می‌شه تا به کاربر اجازه بده سیستم خودش رو هر طوری که دوست داره برای خودش پیکربندی کنه. شعار این توزیع هم به خوبی این مطلب رو توصیف می‌کنه : "!You make the decision"

Bodhi Linux به صورت نیمه غلطان و بر پایه‌ی اوبونتو توسعه داده می‌شه. در نسخه‌های اخیر پشتیبانی از پردازشگرهای ARM هم به این توزیع اضافه شده. این توزیع حتی یک نسخه‌ی مستقل برای نصب روی Raspberry Pi هم دارد.

http://exchange.enlightenment.org/files/theme/2649/screenshot.png

نظرات  (۳)

ممنون از مقاله خوب شما؛
نسخه فعلی توزیع elementaryOS با اسم Luna منتشر شده، من از زمان انتشار نسخه بتا از این توزیع استفاده می‌کنم، این سیستم عامل رو یک بار بصورت تستی نصب کردم، به قدری روون و سبک اجرا شد که الان، هم بر روی لپ تاپ و هم بر روی کامپیوتر خونه از این توزیع استفاده می‌کنم. تو این مدت هر بار اومدم از یک توزیع دیگه استفاده کنم پشیمون شدم.
پاسخ:
ممنون علی جان
باهات موافقم واقعا آدم باید یه بار امتحانش کنه. استفاده از این توزیع‌های سبک خیلی لذت بخشه.
۱۰ اسفند ۹۲ ، ۲۲:۲۶ علی حسین زاده
سلام. خیلی دوست داشتم یونیتی یه مقدار سبکتر از اینی که هست باشه و بتونه به راحتی روی سخت افزارهای ضعیف هم اجرا بشه.
سلام
این چند روز از بس نسخه عوض کردم دیگه خسته شدم, بعد گنوم 2 نمیدونم چراچیزی به دلم نمیشینه.
یه 2 سالی هست از مینت استفاد میکنم با دسکتاپ ماته ولی ...
به فکرم انداختی Point Linux رو تست کنم, امیدوارم تیمش انتشارش رو متوقف نکنه.
پاسخ:
مهدی جان من نکات انتشارشون رو دیدم. توزیع فعالیه نگران نباش.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی