صفر و یک - برنامه نویسی - لینوکس

دست نوشته های شخصی من در مورد نرم افزار، سیستم عامل و برنامه نویسی لینوکس

صفر و یک - برنامه نویسی - لینوکس

دست نوشته های شخصی من در مورد نرم افزار، سیستم عامل و برنامه نویسی لینوکس

لیدورا یک وبلاگ تخصصی برنامه نویسی یا لینوکس نیست. بیشتر محلیه برای ثبت چیزهایی که قراره بیشتر از یه بار خونده بشن. اگه به درد شما هم خورد که زکات دانش ما پرداخت شده، شکر.

آخرین نظرات

نویسندگان

تولدی تازه با آرچ

سه شنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۴۴ ب.ظ

مهاجرت به آرچ

مدت زیادی که درگیر کارهای شخصیم بودم. مجبور بودم با ویندوز کار کنم و با ویژوال استودیو کد بزنم. خسته کننده بود ولی رو به اتمامه خدا رو شکر. اما این دوری از لینوکس یه خوبی برام داشت: مهاجرت.

چند روز پیش هارد سیستمم رو فول فرمت کردم و تو فکر این بودم که چه توزیعی رو نصب کنم. بیشتر از سه تا گزینه تو فکرم نبود: Fedora, OpenSUSE و Arch. از openSUSE خیلی خوشم میاد، یه توزیع خوش دست و منطقی که تا بتونه خودش همه‌ی کارها رو برات انجام می‌ده. مثلا برای نصب پرینتر فقط کافیه که Yust رو صدا بزنی و خودش با یه سرچ کوچولو درایور رو پیدا می‌کنه و برات نصبش می‌کنه. Fedora دیگه نیازی به صحبت نداره. پنج ساله که دارم ازش استفاده می‌کنم دقیقا از نسخه ۱۰ تا ۲۰ و تا به امروز هیچ توزیعی به اندازه فدورا جذبم نکرده. Yum عالیه و مطمئنی که همیشه جدیدترین بسته‌ها رو توی مخازنت داری. جواب سوالاتتو راحت توی انجمن فدورا می‌گیری و مستندات خوبی هم همیشه در دسترس داری. اما بعد از کار کردن با ده نسخه از فدورا دانلود ایمیج فدورا هر شش ماه یکبار و نصب مجددش خستم کرده به همین دلیل رفتم سراغ آرشیوم و سی‌دی Arch 2012 رو پیدا کردم.

 

Arch توزیعیه که مخازن غلطان داره و یک بار نصبش برای استفاده‌ی همیشگی کافیه. ضمنا از توزیع هاییه که دست کاربر رو بیشتر از فدورا برای نصب باز میگذاره. قبلا هم نصبش کرده بودم(همون سال ۲۰۱۲) ولی فقط مجازی. مستندات آرچ بسیار کامله و من هنوز به مشکلی برنخوردم که به غیر از ویکی آرچ جای دیگه‌ای رو مجبور بشم جستجو کنم. متاسفانه انجمن فارسی آرچ فعالیت خیلی کمی داره اما معمولا نیازی هم به پرسیدن سوال نیست و ویکی قدرتمند آرچ تمام مسائل رو پوشش داده.

 

pacman به اندازه Yum خوبه و بعضی کارها توش راحت‌تره. پیکره بندی راحت‌تری هم داره و حتی شخصی سازی ساده‌تری نسبت به Yum داره. مثلا برای استفاده از یه دانلود منیجر خارجی برای دانلودهاش فقط کافیه یه خط به فایل پیکره‌بندیش اضافه کنی و به راحتی از aria2 یا axel برای دانلود های پک‌من استفاده کنی.

 

Yaourt فوق‌العاده بود و منو شگفت زده کرد. دریایی از بسته‌های اضافی برای نصب که کاربران اون‌ها رو توسعه می‌دن یکی از مزیت‌های بارز آرچ لینوکسه. تقریبا هر چیزی رو که می‌خواستم پیدا کردم.

 

Gnome توی آرچ به همون زیباییه که توی فدورا بود و همون قدر خوب کار می‌کنه. فقط توی فدورا یه کمی جلوتر از بقیه توزیع‌ها می‌تونی با گنوم کار کنی. این رو وقتی فهمیدم که می‌خواستم Gnome Software Center رو نصب کنم.

 

هنوز عاشق فدورا و رنگ آبی اونم ولی می‌خوام یه مدتی با آرچ کار کنم. تو این چند روز آرچ به شدت منو جذب کرده و سادگی توام با قدرتش تونسته متقاعدم کنه که ممکنه مهاجرتم از فدورا به آرچ همیشگی باشه. فعلا فقط می‌خوام یه مدتی از آرچ لذت ببرم و بعد بین این دو توزیع فوق‌العاده یکیشونو انتخاب کنم.


 

نظرات  (۸)

من هم مدتی هست که از آرچ استفاده میکنم. توزیع خیلی خوب و بی نقصیه.
پاسخ:
موافقم. تجربه‌ی دلچسبیه.
۲۶ شهریور ۹۳ ، ۱۴:۲۸ علی حسین زاده
جذابترین خصوصیت آرچ برای من رولینگ بودنشه. اما هنوز جرات نصب و کار باهاش رو پیدا نکردم.
پاسخ:
این واقعا یکی از مزایای آرچ لینوکسه. چرا خب؟ یه تستی بزن پشیمون نمی‌شی.
ولکام بک دادا :)
پاسخ:
عرض ارادت آقا سعید. خیلی مخلصیم.
توضیحات کلی هستند و به درد کاربر عادی نمیخوره.
پاسخ:
بله درسته اما این پست یک review یا بررسی برای آرچ نیست، بیشتر دلایل مهاجرت از فدورا به آرچ مدنظر بود.
به امید خدا بعد از اینکه تمام جوانب آرچ رو لمس کردم یک بررسی هم خواهم نوشت.
ممنون بابت نظرتون.
هم هروفت اسم آرچ میاد چارستون بدنم می لرزه. بسکه ترسناکه این توزیع!! مخصوصا برا کسی که تنها تجربش اوبونتو بوده. من می ترسم اینو نصب کنم نتونم باش موزیک پخش کنم. چه برسه به مرور وب :|

پاسخ:
انقدرها هم ترسناک نیست. البته اولین بار هم برای من همین طور بود یادمه حتی نمی‌تونستم gdm رو راه بندازم. اما حالا دیگه راهنماهای فارسی خیلی خوبی توی وب پیدا می‌شه.
کتاب آرچ فارسی هم منبع بسیار خوبیه. امتحانش کنید تجربه‌ی دلچسبی می‌شه براتون.
از وقتی نصب کردم دیگه پسورد فدورا یادم رفته، حوصله ریستورش هم ندارم :دی
آرچ عالیه واقعا بی‌نقصه
در ضمن از yaourt استفاده نکنید اصلا خوب نیست (Not an Arch Way) در عوض از cower استفاده کنید که استاندارد هست و با فلسفه‌ی آرچ سنخیت داره بسته ها رو قشنگ دانلود و کامپایل کنید (نظر شخصی).
پاسخ:
ممنون بابت معرفی. حتما تستش می‌کنم.

سلام 

من تازه لینوکسی شده ام. میشه یه راهنمایی بهم بکنید. هیچی از اینا که این جاست حالیم نمیشه.

میخوام به بلک آرچ برسم نهایتا. 

ممنون

آرچ سرشار از حباب های باینری...گنو/لینوکس اینطوری نمیشه...
توصیه میکنم روی فدورا بمونید یا به دبیان سوئیچ کنید/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی