صفر و یک - برنامه نویسی - لینوکس

دست نوشته های شخصی من در مورد نرم افزار، سیستم عامل و برنامه نویسی لینوکس

صفر و یک - برنامه نویسی - لینوکس

دست نوشته های شخصی من در مورد نرم افزار، سیستم عامل و برنامه نویسی لینوکس

لیدورا یک وبلاگ تخصصی برنامه نویسی یا لینوکس نیست. بیشتر محلیه برای ثبت چیزهایی که قراره بیشتر از یه بار خونده بشن. اگه به درد شما هم خورد که زکات دانش ما پرداخت شده، شکر.

آخرین نظرات

نویسندگان

معرفی ۶ میزکار محبوب لینوکسی

سه شنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۱۰ ق.ظ

Desktop Environment

در پست‌های قبل تفاوت بین مدیر پنجره و محیط کاری در لینوکس را نوشتم و بعد از اون تعدادی از مدیر پنجره‌های لینوکسی رو معرفی کردم. در این پست ۶ میزکار محبوب را با هم خواهیم دید. هدف از نوشتن این سه پست نشون دادن تنوع و آزادی در تمام بخش‌های لینوکس بود و این در حالیه که هنوز هم کاربرانی در سراسر دنیا هستند که به جای اینکه خودشون انتخاب کنند از چی استفاده کنند ترجیح میدن براشون انتخاب بشه که از چه جیزی و به چه شکلی استفاده کنند. دنیای ما هنوز درگیر آدم‌هاییه که وقتی می‌بینند می‌تونن تم ویندوزشون رو عوض کنند قدرت، آزادی، زیبایی و حق انتخاب براشون تفسیر می‌شه.

Gnome

گنوم یکی از بهترین میز کار‌های موجود در دنیای لینوکس است که با هدف تولید یک میزکار جذاب است که به سادگی قابل استفاده باشد. سادگی در گنوم موج می‌زند و اگر از این میزکار استفاده کرده باشید می‌دانید که هیچ پیچیدگی در استفاده از آن وجود ندارد. گنوم آزاد است و چرخه‌ی انتشار منظمی دارد و همچنین به زبان‌های زیادی از جمله پارسی ترجمه شده است.

گنوم به زبان C و توسط کتابخانه‌های +GTK نوشته شده است و تحت مجوز LGPL و GPL توسعه داده می‌شود. دلیل تولد گنوم این بود که در سال 1996 میزکار KDE که وابسته به کتابخانه‌های Qt (کیوت) است منتشر شد. در آن زمان Qt تحت مجوز غیرآزاد منتشر می‌شد و این نگرانی در سال 1997 منجر به تولد گنوم شد. گنوم ار مدیر پنجره‌ی ماتر استفاده می‌کند.

گنوم هر ۶ ماه یک بار یک نسخه‌ی پایدار را منتشر می‌کند. توزیع‌های مشهور زیادی مانند Redhat, Fedora و Ubuntu از گنوم به عنوان میزکار خود استفاده می‌کنند.

Gnome

 

KDE

در مقابل گنوم KDE هم یکی از بزرگترین رقبای حاظر در دنیای میزکارهای لینوکسی است. KDE را به جز محیط‌های لینوکسی بر روی ویندوز و مک هم می‌توان استفاده کرد. KDE از تکنولوژی پلاسما استفاده می‌کند که به آن امکان استفاده از ویجت‌ها (Widget) را می‌دهد. KDE شامل امکانات و تنظیمات قابل شخصی سازی بسیاری است و برعکس گنوم که راه سادگی را در پیش گرفته است بسیار پیچیده است. البته پیچیدگی در طراحی و نه پیچیدگی در استفاده. KDE با زبان ++C و فریمورک Qt نوشته شده است.KDE از مدیر پنجره‌ی Kwin استفاده می‌کند. توزیع‌های مشهور زیادی مانند Open Suse, Mandriva و Mageia از KDE به عنوان میزکار خود استفاده می‌کنند.

KDE

 

Unity

یونیتی رابطی برای میزکار گنوم است که توسط کنونیکال برای اوبونتو ارائه شد. یونیتی ساده است ولی امکان سفارشی سازی آن کم . محدود است. یونیتی فقط برای Ubuntu قابل استفاده است و توزیع‌های دیگر از این میزکار استفاده نمی‌کنند. اخیراَ امکان پورت شدن آن به فدورا و آرچ هم محیا شده است ولی در این توزیع‌ها اقبال کمی برای استفاده دارد. یونیتی از مدیر پنجره‌ی Unity استفاده می‌کند. َUnity با زبان والا‌ پیاده سازی شده است و تحت مجوز‌های LGPL و GPL منتشر می‌شود.

Unity

 

LXDE

میزکاری تقریباَ کامل و بسیار سریع که با زبان C و فریمورک +GTK نوشته شده است. LXDE به علت مصرف بسیار کم منابع سیستم گزینه‌ی مناسبی برای سخت‌افزار‌های ضعیف به شمار می‌رود. LXDE از سال ۲۰۰۶ تا به امروز در حال توسعه است و تحت مجوز‌های GPL و LGPL منتشر می‌شود. LXDE را می‌توانید بر روی بسیاری از توزیع‌های مشهور مانند Fedora, Opem Suse, Arch و Mandriva ببینید. LXDE به راحتی قابلیت اجرا روی سیستم‌های سال ۱۹۹۹ را دارد و این گویای سبکی این میزکار محبوب است. LXDE از مدیر پنجره‌ی محبوب Openbox استفاده می‌کند.

LXDE

 

XFCE

Xfce یکی دیگر از میزکارهای سبک است که هدف آن سبکی، سرعت، زیبایی و استفاده‌ی راحت است. Xfce با استفاده از زبان C و فریمورک +GTK نوشته شده است. Xfce از مدیر پنجره‌ی xfwm استفاده می‌کند و تحت مجوزهای GPL, LGPL و BSD منتشر می‌شود. Xfce در اکثر توزیع‌های معروف در دسترس و آماده برای استفاده است. Xfce تنها کمی سنگین تر از LXDE است اما برای استفاده بسیار ساده‌تر و کاربردی تر است.

Xfce

 

Cinnamon

Cinnamon رابطی برای گنوم است که در ابتدا برای لینوکس مینت (Mint) طراحی شد و بعد از مدتی در دیگر توزیع‌ها هم از آن استقبال و پشتیبانی شد. اگر گنوم را به همراه جلوه‌های گرافیکی زیادی می‌خواهید Cinnamon بهترین گزینه برای شماست. Cinnamon چهره‌ی گنوم را به شکل قبل یعنی گنوم ۲ نگه می‌دارد اما از نرم افزار‌های جدید استفاده می‌کند. Cinnamon با استفاده از مدیر پنجره‌ی مافین (Muffin) و جلوه‌های زیبا تجربه‌ی دلپذیری از یک میزکار زیبا و ساده را در اختیار شما قرار خواهد داد. Cinnamon با استفاده از زبان‌های C و  JavaScript توسعه می‌یابد.

Cinnamon

 

میزکارهای بسیار زیادی برای لینوکس شما آماده شده‌اند. لیست زیر تعدادی از آن‌ها را پوشش می‌دهد.

پ.ن. برای دیدن مقایسه‌ای کامل از میزکار‌های موجود اینجا را ببینید.

 

 

نظرات  (۸)

:-***********
آقا بی نهایت ممنون
پاسخ:
خواهش می‌کنم سعید جان. خداروشکر که خوشت اومد.

KDE از مدیر پنجره‌ی کامپیز استفاده می‌کند
تا جایی کخ من اطلاع دارم kde از مدیر پنجره‌ی kwin استفاده می‌کند.
لطفا تصحیح فرمایید
پاسخ:
بله شما درست می‌گید. اشتباه از نوشتن من بود. ممنون.
ممنون از وبلاگ عالیتون ، من که خیلی استفاده کردم ...
پاسخ:
:)
علی جون خوش اومدی دادا
۱۷ آبان ۹۲ ، ۱۵:۳۰ علی حسین زاده
سلام. این سه نوشته خیلی خوب بودن. اما من هنوز نمی‌دونم فریمورک qt و gtk چی هستن. تفاوتشون با زبان برنامه نویسی چیه و...
امکانش هست توضیح بدید؟
پاسخ:
سلام
خوشحالم که خوشتون اومد.
فریمورک یه سری کتابخانه‌ی اضافیه که به یه زبان اضافه می‌شن تا اون زبان قوی‌تر و کاراتر بشه. برای مثال فریمورک qt برای زبان ++c و فریمورک GTK برای زبان C طراحی شدن.
در کل فریمورک اینطوری تعریف می‌شه : Framework یا چارچوب نرم افزاری در حقیقت به مجموعه‌ای از دستور العمل ها گفته میشوند که به منظور انجام عملیات پایه و اصلی یکی سیستم هدفمند در زبانهای برنامه نویسی ایجاد می‌شوند.
البته میشه در KDE از compiz هم استفاده کرد که به نظر من خیلی بهتر از kwin جواب میده.
پاسخ:
درسته. همین طور از مدیر پنجره‌های دیگه ای مثل Openbox هم میشه توی KDE استفاده کرد، اما همون طور که گفتید kwin طراحی شده تا بیشترین راندمان رو روی KDE داشته باشه.
عالی بود و مفید. به ویژه برای ماها که تا چشم باز کردیم در گنوم بودیم و بقیه‌ی دسکتاپ‌ها را با تجربه تست کردیم. اما باز هم گنوم اگر سخت افزار توان آن را داشته باشد بهترین و ساده‌ترین است، و بی‌آلایش!
پاسخ:
خوشحالم که خوشتون اومد.
پرچم گنوم همیشه بالاست. :)
خیلی خوب به.وبلاگ به روزی هم دارید .
پاسخ:
ممنون :)
توضیحاتتون عالی بود ممنونم http://digiemc.com/
پاسخ:
خوشحالم که به دردتون خورد :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی