صفر و یک - برنامه نویسی - لینوکس

دست نوشته های شخصی من در مورد نرم افزار، سیستم عامل و برنامه نویسی لینوکس

صفر و یک - برنامه نویسی - لینوکس

دست نوشته های شخصی من در مورد نرم افزار، سیستم عامل و برنامه نویسی لینوکس

لیدورا یک وبلاگ تخصصی برنامه نویسی یا لینوکس نیست. بیشتر محلیه برای ثبت چیزهایی که قراره بیشتر از یه بار خونده بشن. اگه به درد شما هم خورد که زکات دانش ما پرداخت شده، شکر.

آخرین نظرات

نویسندگان

۱۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۲ ثبت شده است

َِYUM سیستم مدیریت بسته در توزیع‌هایی مثل Redhat, Fedora یا CentOS امکانات زیادی رو برای کار با بسته‌های RPM یا SOURCE فراهم می‌کنه. امکاناتی مثل نصب، آپدیت، حذف، تشخیص خودکار پیش‌نیاز‌ها و...

اما یکی از امکانات بسیار سودمند YUM که از نسخه‌ی ۳٫۲٫۲۵ به اون اضافه شده امکان مرور تاریخچه و استفاده از اون هست. yum history امکانات list, info, summary, repeat, redo, undo, new رو برای کاربر فراهم می‌کنه.

yum history کاربردهای فراوانی مثل برگشت به آخرین فعالیت yum یا دیدن لیست دانلودها و آپدیت‌های شبانه شما داره.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۲ ، ۱۲:۱۷
علی رضا پژوهش

OpenCV یا Open Source Computer Vision یکی از معروفترین کتابخانه‌های پردازش تصویره که برای انواع زبان‌های برنامه نویسی، فریم‌ورک‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلفی ارائه شده و استفاده‌های زیادی در زمینه پردازش تصویر داره.

برای استفاده از OpenCV در ویندوز نیاز به انجام مراحل طولانی کامپایل دارید (مگه اینکه بخواید از Visual Studio برای توسعه‌ی کدتون استفاده کنید) اما برای استفاده OpenCV در لینوکس فقط نیاز به نصب اون از طریق مخازنتون دارید. بی دلیل نیست که به لینوکس لقب بهشت برنامه‌ نویسان رو دادن.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۲ ، ۱۳:۳۵
علی رضا پژوهش

همون طور که می‌دونید بعد از نصب هر بسته با yum پیش نیازها(وابستگی ها)ی اون بسته هم باهاش نصب می‌شن. تا اینجا همه چیز خوبه اما زمانی که بسته رو حذف می‌کنید پیش نیازهای اون باهاش حذف نمی‌شن. دلیلش هم اینه که ممکنه برای بقیه‌ی برنامه‌ها هم پیش نیاز باشن و با حذفشون برای سیستم مشکل پیش بیاد. اما یک سری از این بسته های پیش نیاز توسط بسته های دیگه استفاده نمی‌شن و با حذف نکردنشون هم حجم فول آپدیت‌هاس سیستم بالا می‌ره و هم جای بیشتری اشغال می‌شه.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۲ ، ۱۹:۲۳
علی رضا پژوهش

همونطور که می‌دونید توی Nautilus نسخه‌ی 3.6.1 به بعد امکان ساختن یه فایل جدید حذف شده و این یه کمی ناخوشاینده. برای افزودن این قابلیت به Nautilus راه‌های زیادی هست (حتی چند تا اسکریپت هم برای این کار نوشته شده) که در ادامه دو تا از اون‌ روش‌ها رو معرفی می‌کنم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۲ ، ۰۰:۳۲
علی رضا پژوهش

بنچمارک رو می‌تونید به عنوان یه تست در نظر بگیرید که یک برنامه یا سیستم رو بررسی و تحلیل می‌کنه، مثلاَ از نظر سرعت یا قدرت پردازش، و بعد نتیجه‌ی این تست‌ها رو با تست های قبلی مقایسه می‌کنه و بهتون می‌گه که درصد کارایی برنامه یا سیستمتون چقدر بالا یا چقدر پایینه.لینوکس برای انجام این کار برنامه‌های متعددی رو در اختیار شما قرار می‌ده که در این پست سه تا از اون برنامه‌ها رو بهتون معرفی می‌کنم.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۲ ، ۰۱:۴۰
علی رضا پژوهش

برای نصب درایورهای سامسونگ می‌تونید از دو روش استفاده کنید.

هر چند که بیشتر پرینترها با لینوکس سازگارند اما اگه مشکلی با استفاده از پرینتر در فدورا داشتید ترجیحاَ از روش دوم استفاده کنید.

۱۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۲ ، ۱۳:۱۸
علی رضا پژوهش

به نقل از نرد نیوز

بر اساس مصوّبه جدید دولت تدبیر و امید، دستگاه‌های اجرایی کشور باید در مدّت شش ماه، سامانه‌های رایانه‌ای خود را از نرم‌افزارهای مایکروسافت به سامانه‌های گنو/لینوکسی تغییر دهند.

به گزارش پایگاه اطلّاع‌رسانی شبکه‌ی خبر، مدیرکلّ ارتباطات و فن‌آوری اطّلاعات

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۲ ، ۱۳:۵۳
علی رضا پژوهش

اگه بعد از نصب فدورا ویندوز نصب کردید یا به هر دلیلی Grub سیستمتون آسیب دیده و قادر به وارد شدن به فدورا نیستید، خیلی راحت با داشتن یه CD یا DVD فدورا می‌تونید گراب سیستم رو ترمیم کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۲ ، ۲۰:۴۳
علی رضا پژوهش

در بین تمام نرم‌افزارهای مسنجری که توی دنیای لینوکس پیدا می‌شن من pidgin رو ترجیح می‌دم. pidgin مزایای زیادی نسبت به kopete یا empathy داره که باعث شده من اونو انتخاب کنم. اما برای استفاده از pidgin توی kde اول نیاز به یه Notification برای اون داریم که کار ما رو راحت می‌کنه.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۹۲ ، ۱۶:۱۲
علی رضا پژوهش

دستور lsof یک دستور بسیار مفید و کاربردیه که اطلاعاتی راجع به فایل های باز و در حال پردازش در اختیارتون قرار می‌ده. lsof عموماً در بیشتر دیستروها به صورت پیش فرض نصبه اما اگه در سیستم شما نصب نبود می‌تونید با استفاده از مدیر بسته دیسترو خودتون نصبش کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ شهریور ۹۲ ، ۰۱:۳۸
علی رضا پژوهش

در دو پست قبل تعدادی از دستورات سرگرم کننده خط فرمان رو معرفی کردم. در این پست هم چند دستور دیگه معرفی میشن.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ شهریور ۹۲ ، ۲۳:۳۷
علی رضا پژوهش

دستور ifconfig از دستورات پر استفاده و بسیار مفید لینوکسه که برای تنظیمات شبکه استفاده می‌شه.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ شهریور ۹۲ ، ۰۰:۲۶
علی رضا پژوهش

در پست قبل چند دستور سرگرم کننده ترمینال را با هم دیدیم. در این پست به معرفی چند ابزار دیگر می‌پردازم.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ شهریور ۹۲ ، ۱۳:۱۵
علی رضا پژوهش