صفر و یک - برنامه نویسی - لینوکس

دست نوشته های شخصی من در مورد نرم افزار، سیستم عامل و برنامه نویسی لینوکس

صفر و یک - برنامه نویسی - لینوکس

دست نوشته های شخصی من در مورد نرم افزار، سیستم عامل و برنامه نویسی لینوکس

لیدورا یک وبلاگ تخصصی برنامه نویسی یا لینوکس نیست. بیشتر محلیه برای ثبت چیزهایی که قراره بیشتر از یه بار خونده بشن. اگه به درد شما هم خورد که زکات دانش ما پرداخت شده، شکر.

آخرین نظرات

نویسندگان

از گنوم تا i3 : سقوط یا صعود؟

چهارشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۴۲ ب.ظ

i3

 

همونطور که اینجا نوشتم، چند وقت پیش به آرچ مهاجرت کردم. یه مدتیه به شدت از سادگی آرچ تاثیر گرفتم و دارم دسکتاپم رو اون طوری که دلم می‌خواد می‌چینم. چون همیشه عاشق سادگی بودم هیچ وقت از KDE استفاده نکردم و برای یه مدت طولانی (حدود شش سال) کاربر گنوم بودم. گنوم واقعاً عالیه و به شدت ساده و روونه. اما باز هم برای من زیاد سنگینه. توی این مدت مدیر پنجره‌ها و محیط‌های رومیزی زیادی رو امتحان کردم (اگه فرقشون رو نمی‌دونید اینجا رو ببینید) البته هیچ وقت نتونستم روی هیچ کدومشون بیشتر از یکی دو روز بمونم. اما این بار i3 منو شگفت زده کرد و الان یه هفته‌ای می‌شه که فقط از i3 استفاده می‌کنم.

 

کلا مدیر پنجره‌ها به سه نوع Tiling ، Stacking و Compositing تقسیم می‌شن.

 

مدل Stacking یا Floating مدیریت مکان پنجره‌ها رو به خودتون واگذار می‌کنه و اون‌ها رو به صورت شناور نشون می‌ده، شما می‌تونید یه پنجره‌ رو بکشید و روی یه پنجره‌ی دیگه قرار بدید. برای مثال تمام نسخه‌های ویندوز تا ویندوز XP و Mac OS 9 و همین‌طور نام‌های آشنایی مثل Openbox یا Fluxbox از این مدل استفاده می‌کنن.

 

مدل Tiling مدلیه که اجازه‌ی overlap شدن پنجره‌ها رو نمی‌ده و پنجره‌ها باید حتماً در کنار همدیگه قرار بگیرن. پس توی این مدل با مفاهیمی مثل تقسیم کردن طولی و عرضی صفحه سر و کار داریم. برای مثال اگه دو پنجره‌ی باز داشته باشیم کل صفحه نمایش به دو بخش طولی یا عرضی تقسیم می‌شه و هر دو پنجره رو در کنار هم نمایش می‌ده. معروف‌ترین مثال‌ها برای این مدل Windows1 ، i3 ، awesome ، dwm و wmii هستن. البته معمولا این مدیر پنجره‌ها توانایی پشتیبانی از مدل Stacking رو هم دارن.

 

مدل Compositing هم مدل پیشرفته‌ای از مدیر پنجره‌هاست که کاملاً باهاش آشنایی دارید. Metacity مدیرپنجره‌ی معروف گنوم۲ , Mutter مدیر پنجره‌ی گنوم۳ ، KWin مدیر پنجره‌ی KDE و Compiz مدیرپنجره‌ی معروف با پشتیبانی سه بعدی از این مدل استفاده می‌کنن.

 

هدف من پیدا کردن یه مدیر پنجره‌ی سبک و tiling بود. پس انتخاب‌هام به این گزینه‌ها محدود شدن: dwm , i3 و awesome. یه مقایسه عالی بین مدیرپنجره‌های Tiling رو می‌تونید این‌جا ببینید.

همشون رو امتحان کردم و در نهایت بر طبق دلایل شخصی i3 بیشتر از همشون به دلم نشست. i3 یه مدیر پنجره‌ی چهارچوبی و پویاست که با زبان c نوشته شده و بسیار سریع و قابل پیکره‌بندیه. پیکره‌بندیش کلاً توی یه فایل متنی (i3/config./~) انجام می‌شه و به‌خوبی از لایه بندی و تقسیم افقی و عمودی پشتیبانی می‌کنه. توی i3 با پنجره‌ها با یه ساختار درختی رفتار می‌شه و مدیریتشون به شدت راحته.

 

حتماً نصبش کنید ولی اگه نتونستید باهاش کار کنید نگران نباشید. توی پست‌های بعدی درباره‌ی پیکره‌بندی i3 حتماً می‌نویسم. ضمناً i3 مستندات خوبی داره که برای شروع خیلی به دردتون می‌خوره. اینجا رو برای شروع ببینید.

 

این پست‌ها را هم ببینید:

روزی، روزگاری با i3 - پیکره‌بندی اولیه

معرفی ۵ مدیر پنجره محبوب لینوکسی

 

 

 

 

نظرات  (۶)

توی تایلینگ‌ها شاید حرف اول رو xmonad بزنه که اسمی ازش نیاوردید. من i3 رو امتحان نکردم هنوز ولی ۶ ماهی هست که توی xmonad گیر کردم. البته از تنظیمات پیشفرضی که توی Github نوشته شده بود استفاده کردم. به نظرم واسه تایلینگ بهتره i3، awesome و بخصوص xmonad هر سه امتحان بشن. البته اینکه xmonad با هسکل هست و بعضی ازینش ایراد میگرن (به خاطر توسعه و کانفیگ) من شخصا چنین مشکلی رو ندیدم یا اهمیت زیادی واسم نداشته.
پاسخ:
ممنون sadid جان. دلیل اینکه xmonad رو معرفی نکردم نداشتن System tray support و Information bar fi به صورت پیش فرض و کانفیگ اون با Haskell بود.
ولی وسوسم کردی تستش کنم :)
سلام. من حدود یه سالیه که از i3 استفاده می‌کنم و به نظرم عالیه. حتما i3blocks رو هم امتحان کن. 
پاسخ:
ممنون محمد جان. تستش کردم. اگه خدا بخواد مطلبی در موردش می‌نویسم.
"هیچ وقت از KDE استفاده نکردم"

نمیدونم چرا همه از کی دی ای فراری ان!
پاسخ:
:D
میلاد جان من کار با لینوکس رو از وقتی شروع کردم که KDE کاملاً شبیه به ویندوز بود. برای همین میلی بهش نداشتم و Gnome جذبم کرد. بعد از یه مدتی هم KDE انقدر شلوغ شد که حوصلشو نداشتم. گنوم همیشه ساده‌تر بود و منم که عاشق سادگی. گنوم ۳ که اومد دیگه نتونستم ازش دل بکنم. با اینکه اون اوائل بعضیا با گنوم ۳ خیلی میشکل داشتن ولی برای من عالی بود. کلاً سادگی جذبم می‌کنه و حالا هم که با i3 کار می‌کنم از همیشه راحت ترم.
درود
لطفا یه مختصر آموزشی درباره کار با این i3 بذارید . من از مخازن نصبش کردم روی اوبونتو ۱۴.۰۴
وقتی وارد میشم یه صفحه سیاه هست و نوار پایین که یک سری اطلاعات از سیستمم رو نشون میده دیگه نه موس کار میکنه
و میشه ریستارت ویا خاموشش کرد . dwm هم نصب کردم از این بدتر بود انگار داری با یه آدم که هم کر و هم لال هست
حرف میزنی کلا هیچی توشون کار نمیکنه . البته رنگ سیاه رو نشون میده خیلی پیشرفت بزرگی هست :دی
پاسخ:
:D
فرهاد جان دارم آمادش می‌کنم. مقاله‌ی بزرگیه یه کمی زمان می‌بره. یکی دو روز دیگه آماده می‌شه.
سلام
اگه ممکنه تفاوت‌هاش با awesom رو هم بگید.
کاش یه مقاله برا awesom هم می‌نوشتید!
پاسخ:
hoji جان اینجا رو برای مقایسه ببین :
https://wiki.archlinux.org/index.php/Comparison_of_tiling_window_managers

تقریبا امکاناتشون مثل همه. جفتشون غولن تو این زمینه. من i3 رو انتخاب کردم چون کانفیگش با فایل متنیه و سادس اما کانفیگ awesome با lua نوشته میشد که من آشنایی باش نداشتم. اما در نهایت شما باید هر دو رو تست کنید تا به یه نتیجه ای برسید که کدوم مناسب ترن.
چشم اگه فرصت شد یه رهانما هم برای اون مینویسم.
۰۲ آبان ۹۶ ، ۱۷:۴۱ فاروق کریمی زاده
من هم الآن از i3 استفاده میکنم و دلیلش هم سرعت و سادگی هست. اما با توجه به اینکه معمولا اهل کانفیگ کردن نیستم، فکر کنم بهتره برم روی dwm.
یک نکته‌ی دیگه: dwm کوچکتر و البته minimalistic تر هم هست!
پاسخ:
برای dwm هم در نهایت نیازمند به کانفیگ خواهید شد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی