صفر و یک - برنامه نویسی - لینوکس

دست نوشته های شخصی من در مورد نرم افزار، سیستم عامل و برنامه نویسی لینوکس

صفر و یک - برنامه نویسی - لینوکس

دست نوشته های شخصی من در مورد نرم افزار، سیستم عامل و برنامه نویسی لینوکس

لیدورا یک وبلاگ تخصصی برنامه نویسی یا لینوکس نیست. بیشتر محلیه برای ثبت چیزهایی که قراره بیشتر از یه بار خونده بشن. اگه به درد شما هم خورد که زکات دانش ما پرداخت شده، شکر.

آخرین نظرات

نویسندگان

به نقل از نرد نیوز

بر اساس مصوّبه جدید دولت تدبیر و امید، دستگاه‌های اجرایی کشور باید در مدّت شش ماه، سامانه‌های رایانه‌ای خود را از نرم‌افزارهای مایکروسافت به سامانه‌های گنو/لینوکسی تغییر دهند.

به گزارش پایگاه اطلّاع‌رسانی شبکه‌ی خبر، مدیرکلّ ارتباطات و فن‌آوری اطّلاعات استان زنجان اعلام کرد: «بر اساس آخرین مصوّبه‌ی هیأت دولت، تمام دستگاه‌های دولتی باید برای اجرای طرح مهاجرت برنامه‌ی مناسبی تدوین کنند».

مرتضا شهامی افزود: «طرح مهاجرت، حرکت از نرم‌افزارهای وابسته به شرکت مایکروسافت به سوی نرم افزارهای آزاد محسوب می‌شود».

شهامی تأکید کرد: «دستگاه‌های دولتی، شش ماه از ابلاغ این مصوّبه فرصت دارند تا برنامه‌ی خود را تدوین و به اداره‌کلّ ارتباطات و فن‌آوری اطّلاعات تحویل دهند».

وی اضافه کرد: «نرم‌افزارهای آزاد، مجموعه‌ای از نرم‌افزارها هستند که هر شخصی می‌تواند متناسب با نیاز و سلیقه‌ی خود در کدهای آن دست برده و نرم‌افزار اصلی را براساس میل شخصی تغییر دهد».

وی خاطر نشان کرد: «این نرم‌افزارها با کدهای آزاد و رایگان در اختیار دیگران قرار می‌گیرند و همچون نرم افزارهای شرکت مایکروسافت شامل قوانین کپی‌رایت نمی‌شوند و انحصاری نیستند».

شهامی با تأکید بر لزوم تغییر رویّه‌ی کاربران از ویندوز به گنو/لینوکس افزود: «هم‌اکنون تمامی ادارات کلّ ارتباطات و فن‌آوری اطّلاعات در سطح کشور در همه‌ی سیستم‌های خود از گنو/لینوکس استفاده می‌کنند و دیگر ویندوز در این مجموعه‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد».

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۶/۱۹
علی رضا پژوهش

linux

ویندوز

نظرات  (۲)

به نظر من استفاده از لینوکس خیلی کار منطقی و درستیه
به نظر شما چرا همه شرکت های دنیا مثل اوراکل و گوگل ایران رو تحریم میکنند ولی مایکروسافت داره به ایرانی ها هنوز سرویس میده و زبان فارسی رو هم پشتیبانی میکنه!؟
عاشق چشم و ابروی ما که نیست.که تحریم نکنه و ما هم کرک بکنیم!
بعضی ها میگن میخواد ایرانی ها به سمت جنبش نرم افزارهای آزاد نروند!
بعضی ها هم میگن افشاگری اسنودن در جاسوسی آمریکا از اتحادیه اروپا کلمات کلیدی این معما هستن.و شرکت
مایکروسافت هم یک شرکت آمریکایی است!
همیشه هم میگه به من اعتماد کنید!!! درسته من کدم بسته است ولی Back door ندارم! خوب ما هم ساده ایم دیگه باور میکنیم

ولی من در سیاست های مایکروسافت صداقت و درستکاری و شرافت ندیدم
سیاست مایکروسافت انحصار و تولید ثروت بیشتر به هر قیمتی است.به هر قیمتی!
مثلا این شرافته که مایکروسافت مردم رو مجبور به خرید ورژن های جدید Word میکنه؟ مثلا با تقلب در ورژن ۲۰۰۷ Word پسوند ها رو docx کرد که با Word 2003 باز نشه و همه مجبور بشن برن word 2007 رو بخرن! ما هم باور میکنیم شرافتمنده و راست میگه که به خاطر پول جاسوسی نمیکنه!این حرف من نیست.این نظر آقای استالمن هستش
http://www.gnu.org/philosophy/no-word-attachments.fa.html

حدس میزنم در خارج از کشور چهار دسته از لینوکس استفاده میکنند:
۱-شرکت هایی که میخواهند دستشون در توسعه نرم افزار های متن باز و سیستم عامل باز باشه و تغییرات زیادی در سورس کد سیستم عامل اعمال کنند(نمیخواهند زیر سلطه مایکروسافت هم باشند)
۲-شرکت هایی که امنیت اطلاعات براشون هدف اول و اساسیه
۳-اشخاصی که شیفته آزادی و تفکر متن باز هستند
۴-کسانی که پول خرید لایسنس های گرون ویندوز و نرم افزارهای جانبی اون رو ندارند

در ایران حدس میزنم فقط کسانی طرفدار لینوکس هستند که شیفته آزادی و تفکر متن باز هستند.
جالبه من در سازمان هایی که امنیت اطلاعات مهمه ویندوز هم دیدم
مثلا به شخصه دیدم که سپاه برای دبیرخانه از ویندوز XP آن هم امسال! استفاده میکرد!

حالا که اینجا هرکی به هر کیه.و نه شرکتی میخواد لینوکس رو توسعه بده و یا سورس کدهای اون رو به نفع خودش تغییر بده.و نه سازمان هامون به امنیت اطلاعات اهمیت میدن.و نه استاد دانشگاهمون دیدگاه درستی نسبت به متن باز داره.در دانشگاه های ما لینوکس و متن باز تدریس نمیشه.و نه پولی بابت لایسنس ویندوز میدیم.پس همه ی دوستان این انجمن باید عاشق باشن!!!

ولی به نظرمن در ایران برای سازمان هایی مثل سپاه و وزارت دفاع و اطلاعات و بانک مرکزی و امثالهم امنیت اطلاعات مهمه و باید به سمت متن باز و لینوکس برن.ولی برای شرکت های غیر از اینها و استفاده های شخصی و یا شرکت های غیر امنیتی(مثل رستوران ها و فروشگاه ها و آژانس ها و …) ویندوز میتونه امنیت اون ها رو فعلا تامیین کنه. مهاجرت ضروری و Emergency شش ماهه باید برای قسمت های سیاسی نظامی و اقتصادی دولت با جدیت و کیفیت و سرعت بالا اجرایی و عملیاتی یشه.و فقط برای مقاصد سیاسی نظامی و هسته ای و اقتصادی بهتره از لینوکس استفاده بشه چون نسبت به ویندوز از نظر متن بازی و ساختار امنیتی بهتره.وگرنه برای مواردی غیر از این تفاوتی بین لینوکس و ویندوز از نظر امنیت نیست و امنیت سیستم عامل به توانایی ها و مهارت کاربر در حفظ و حراست از اطلاعات بستگی دارد.اگرچه باز هم معتقدم مایکروسافت میتواند از کاربران دسته جاسوسی کند.ولی آنها اطلاعت به درد به خوری برای مایکروسفات ندارند.
پس طرح ۶ ماهه_کوتاه مدت_ فقط به درد بخش های حساس دولت میخوره
طرح بلند مدت هم باید با تجربه ای که از طرح کوتاه مدت کسب شده برای بخش های غیر حساس در آینده عملیاتی بشه
بعد قانون کپی رایت رعایت بشه

پاسخ:
ممنون بابت نظر کاملتون. نکات مفیدی توش بود.
البته یک سال گذشت و این مصوبه هم به تاریخ پیوست!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی