صفر و یک - برنامه نویسی - لینوکس

دست نوشته های شخصی من در مورد نرم افزار، سیستم عامل و برنامه نویسی لینوکس

صفر و یک - برنامه نویسی - لینوکس

دست نوشته های شخصی من در مورد نرم افزار، سیستم عامل و برنامه نویسی لینوکس

لیدورا یک وبلاگ تخصصی برنامه نویسی یا لینوکس نیست. بیشتر محلیه برای ثبت چیزهایی که قراره بیشتر از یه بار خونده بشن. اگه به درد شما هم خورد که زکات دانش ما پرداخت شده، شکر.

آخرین نظرات

نویسندگان

برترین توزیع‌های لینوکس در سال ۲۰۱۳

سه شنبه, ۳ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۲۳ ب.ظ

در روزهای آخر سال ۲۰۱۳ به معرفی بهترین توزیع‌های این سال خواهیم پرداخت. همان طور که می‌دانید راه‌های زیادی برای انتخاب توزیع‌های این لیست در دسترس است. عموماَ برای انتخاب لیست بهترین توزیع‌ها در دسترس‌ترین راه استفاده از آمارهای سایت distrowatch است اما از روش‌های دیگری مثل تعداد پست‌های انجمن‌های هر توزیع‌ یا میزان فعالیت آن‌ها نیز می‌توان استفاده کرد. این توزیع‌ها در ابتدا در وب‌سایت معتبر linux.com معرفی شده بودند.

۱- بهترین توزیع دسکتاپ

در مورد استفاده دسکتاپ توزیع Ubuntu از شرکت کنونیکال امسال به عنوان بهترین توزیع با اهداف استفاده ساده از لینوکس و تبدیل شدن به توزیعی که کار برای تازه‌واردان را بسیار ساده کرده است، انتخاب می‌شود. سال ۲۰۱۰ هم برنده‌ی این قسمت توزیع Ubuntu بود. اما اگر نگاهی به آمارهای سایت distrowatch بیاندازید خواهید دید که بی شک توزیع برتر این قسمت از نطر تعداد دیدار در این سایت توزیع محبوب Mint است.

 

۲- بهترین توزیع Laptop

در مورد توزیع‌های مناسب برای لپ‌تاپ ویژگی‌هایی مثل استفاده از حداکثر فضای نمایشگر و نمایش جزئیات در نمایشگرهای کوچک و همچنین کمترین استفاده از باتری بررسی می‌شوند. برنده‌ی امسال این رقابت توزیع Fuduntu است. هر چند که این توزیع در تاریخ ۳۰ دسامبر یعنی همین چند روز آینده به کار خود خاتمه خواهد داد ولی هرگز از یاد دوست‌ دارانش نخواهد رفت. سال ۲۰۱۰ توزیع محبوب openSUSE این مقام را به خود اختصاص داده بود.

http://img.netupd8.com/fuduntu2013-2.png

 

۳- بهترین توزیع Enterprise

از بین دو توزیع بزرگ Red Hat Enterprise Linux و SUSE Linux Enterprise Desktop امسال توزیع Red Hat Enterprise Linux برنده بهترین نسخه Enterprise لینوکس شد. سال ۲۰۱۰ این جایگاه متعلق به SUSE Linux Enterprise Desktop بود.

http://www.oracle-base.com/articles/linux/images/rhel5/45-Desktop.jpg

 

4- بهترین توزیع Enterprise مخصوص سرور

برنده‌ی این قسمت هم Red Hat است. مسیری که Red Hat برای آینده‌ی توزیع‌های خود در نظر گرفته مسیر کامل و روشنی است و این دلیلی است که Red Hat را به توزیعی بی‌رقیب در رده توزیع‌های Enterprise بدل کرده است. سال ۲۰۱۰ هم این عنوان متعلق به Red Hat بود.

 

۵- بهترین توزیع در زمینه امنیت

پای توزیع‌های Security-Enhanced که به وسط می‌آید BackTrack Linux همیشه پیشتاز است. با توقف توسعه BackTrack  از این پس این عنوان به Kali Linux تعلق خواهد داشت. سال ۲۰۱۰ هم این مقام متعلق به BackTrack Linux بود.

 

۶- بهترین توزیع چندرسانه‌ای

از بین توزیع‌های Ubuntu Studio و Arch Linux امسال Arch Linux گوی سبقت را از رقیبش ربود و به جایگاه اول رسید. سال ۲۰۱۰ Ubuntu Studio برنده‌ی این رقابت بود.

http://www.thc-scripting.it/wp-content/uploads/2012/10/arch-linux-screenshot.jpg

 

۷- بهترین توزیع بازی

برای این قسمت توزیع Ubuntu بود. در سال‌های آینده حتماَ توزیع Steam این مقام را از آن خود خواهد کرد.

http://images.vg247.com/current//2012/07/20120717ubuntusteam.jpg

 

و اما ده توزیع برتر سال گذشته از نظر DistroWatch

1 Mint
2 Ubuntu
3 Debian
4 Mageia
5 Fedora
6 openSUSE
7 PCLinuxOS
8 Manjaro
9 Arch
10 Puppy

 

نظرات  (۳)

ممنون. ابونتو یه جوریه :)) آدم حس لینوکس نداره. مینت رو نمیدونم اگه یه مقاله دربارش بذاری عالیه. ولی ب اینکه فدورا گاهی وقتا اصاب نداره ولی فعلا فدورا رو عشقه. البته توی دانشگاه همه مینتی شدن.
پاسخ:
عزیزمی
آره اوبونتو داره خیلی شبیه به ویندوز می‌شه. من که هیچ وقت باهاش حال نکردم.
خوبیه فدورا اینه که آدم رو درگیر خودش می‌کنه.
مینت هم بهینه شده برای راحتی و پایداری. اما من تا سیستم عامل پوستمو نکنه باهاش حال نمی‌کنم :)
اوبوتو و unity کاملا کپی برداری از Mac OS است و برعکس همه که تو ایران فکر می کنند اوبوتو و unity شبیه ویندوز است اینطور نیست اما لینوکس مینت کاملا داره خودشو شبیه ویندوز نگه می داره و در نهاست فدورا یا بهتر بگم gnome shell با اینکه کمی شبیه Mac OS است ولی باز یه سبک و trend جدیده.
پاسخ:
ممنون سعید جان
منظور من از نظر ظاهری نبود چون شباهت‌های ظاهری به مدیر پنجره‌ها و محیط‌های رومیزی برمی‌گرده. منظورم چیزایی مثل مخفی کردن همه چیز از چشم کاربر یا عادت دادن کاربر به استفاده از الگوهای خاص سیستم عامل بود. مثلا توی یه کیس نمونه کاربر ممکنه مدتها از اوبونتو استفاده کنه و بعد که سراغ یه توزیع دیگه می‌ره حتی نتونه تنظیمات معمولی سیستم رو انجام بده چون از ابزارهای گرافیکی اوبونتو توی اون توزیع خبری نیست.
البته مک هم توی این سال‌ها به شدت خودش رو شبیه به گنوم ۲ کرده. KDE هم از اول دوست داشت محیطی شبیه به ویندوز ارا‌ئه بده هر چند که الان خیلی چیزا فرق کرده. در مورد گنوم همه‌ چیز فرق می‌کنه چون یه محیط دسکتاپ کاملاَ متفاوته. هم از نظر رابط کاربری و هم از نظر ظاهر. شاید هم این نوآوری‌های گنوم ۳ بود که خیلی‌ها همون اول کار باهاش مخالفت کردند. اما گنوم نشون داد که سازگاری با این تغییرات بسیار ساده و سریع اتفاق می‌افته.
۱۸ اسفند ۹۲ ، ۰۰:۳۵ علیرضا صدرایى راد
منم از لبنوکس مینت استفاده میکنم خدایی خیلی ازش راضیم خیلی دردسر هاش کمتر از فدوراس ! 
فدورا برنامه کمتر از اوبونتو و مینت داره همین باعث میشه که زیاد به درد تازه کار ها نخوره :)‌ 
دکستاپ های متفاوت لینوکس مینت هم جالبه که به طور کامل با این سیستم همخوانی دارند !

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی