صفر و یک - برنامه نویسی - لینوکس

دست نوشته های شخصی من در مورد نرم افزار، سیستم عامل و برنامه نویسی لینوکس

صفر و یک - برنامه نویسی - لینوکس

دست نوشته های شخصی من در مورد نرم افزار، سیستم عامل و برنامه نویسی لینوکس

لیدورا یک وبلاگ تخصصی برنامه نویسی یا لینوکس نیست. بیشتر محلیه برای ثبت چیزهایی که قراره بیشتر از یه بار خونده بشن. اگه به درد شما هم خورد که زکات دانش ما پرداخت شده، شکر.

آخرین نظرات

نویسندگان

۱۰ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

ویرایش فایل های بزرگ با ویرایشگر برای انجام تغییرات تکراری یا کوچک بسیار سخت و مشکله. کاری که با اسکریپت ها و دستورات زیر بسیار ساده تر خواهد شد.

 

برای چاپ ستون های اول و سوم از فایل اول در فایل دوم از awk استفاده کنید.

awk '{print $1, $3}' file1 > file2

 

برای چاپ کاراکترهایی از ستون های هشتم تا پانزدهم فایل اول در فایل دوم از cut استفاده کنید.

cut -c 8-15 file1 > file2

 

برای جایگذاری کلمه word2 به جای word1 در فایل اول از sed استفاده کنید.

sed "s/word1/word2/g" file1 > file2

 

هر چی گشتم منبع این مطلب رو پیدا نکردم.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱ دی ۹۲ ، ۰۰:۰۰
علی رضا پژوهش

Fedora 20

اگه فدورا ۲۰ رو دانلود و نصب کردید، می‌دانید که بعد از نصب فدورا باید یه سری برنامه، کدک و پلاگین رو نصب کنید و همچنین تغییراتی در تنظیمات برنامه‌ها بدید تا فدورا هر چه بهتر به سیستم عامل مورد نظر شما نزدیک بشه. در این پست بیست کاری را که بعد از نصب فدورا ۲۰ باید انجام بدید معرفی شده‌.

۱۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۲ ، ۰۰:۰۰
علی رضا پژوهش

فدورا ۲۰ نسخه‌ی بتا

بعد از سه هفته تاخیر در نهایت فدورا ۲۰ منتشر شد. امسال سال پر خبری برای فدورا بود. هر چند که از دست دادن آقای Seth Vidal برای تیم فدورا سخت و آزاردهنده بود اما شادی انتشار فدورا ۲۰ و همچنین ده سالگی فدورا حال و هوای فدورا دوستان را به کلی تغییر داد. این بار هم مثل نسخه‌های قبل فدورا با یک دو جین تغییرات برای دانلود آماده شده است.

از مهمترین تغییرات فدورا در این نسخه می‌توان به GNOME نسخه ۳.۱۰ ، KDE Plasma Workspaces نسخه ۴.۱۱ ، Ruby on Rails نسخه ۴ اشاره کرد. در این نسخه یک spin از فدورا برای پردازشگرهای ARM هم آماده شده است.

برای تجربه‌ی بهترین و جدیدترین تکنولوزی‌های فدورا و گنوم فدورا ۲۰ Heisenbug را از وب سایت رسمی فدورا دانلود کنید. نکات انتشار فدورا ۲۰ را در اینجا ببینید.

 

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۲ ، ۲۱:۳۹
علی رضا پژوهش

در سه پست قبل تعدادی از دستورات سرگرم کننده خط فرمان رو معرفی کردم. در این پست هم چند دستور دیگه معرفی میشن. اگه شما هم دستور بامزه‌ای رو می‌شناسید لطفاً اون رو معرفی کنید.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۲ ، ۲۱:۳۰
علی رضا پژوهش

بعضی وقت‌ها نیاز می‌شه که فایل‌هایی رو که در طول روز باهاشون کار کردید رو پیدا کنید. برای مثال سیستمتون دچار خرابی شده و می‌خواهید ببینید دستکاری چه فایل‌هایی سیستمتون رو از کار انداخته. یا ممکنه روی فایل‌هایی کار کرده باشید که پیدا کردنشون بین یه عالمه فایل دیگه سخته. یا حتی می‌خواهید ببینید برادرتون چه فایل‌هایی رو باز کرده :)

یکی از راه‌های متعددی که برای این کار هست استفاده از این دستوره

ls -al --time-style=+%D | grep `date +%D`

خیلی ساده ls خروجی رو با تاریخ میده به grep تا grep با استفاده از دستور روبروش فقط خطوطی رو نمایش بده که با تاریخ امروز مطابقت دارن. می تونید به جای تاریخ امروز از یه تاریخ دیگه یا حتی ساعت و یا اندازه‌ی فایل هم استفاده کنید. کار با لینوکس زیبا نیست؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آذر ۹۲ ، ۱۱:۵۹
علی رضا پژوهش

Import

همونطور که می‌دونید بسته‌ی ImageMagick به همراه ابزارهای مفیدی برای کار با تصاویر ارائه می‌شه. یکی از این ابزارهای مفید یعنی ابزار import می‌تونه از دسکتاپ اسکرین‌شات بگیره و مهم ترین مزیتش هم اینه که از طریق ترمینال در دسترسه. کار با import خیلی راحته و می‌شه به راحتی از اون در اسکریپت‌ها استفاده کرد. با import می‌شه از کل صفحه یا فقط قسمتی از اون اسکرین‌شات گرفت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آذر ۹۲ ، ۰۱:۲۴
علی رضا پژوهش

چند روز پیش می‌خواستم توی ترمینال لیست دایرکتوری‌های سیستمم رو بر اساس اندازشون ببینم. یه مدت دنبال جواب بودم و در نهایت به این نتیجه‌ی زیبا رسیدم :

du -kx | egrep -v "\./.+/" | sort -n

 

این هم خروجی:

4    ./Desktop
12    ./.gnome
28    ./.designer
704    ./.gstreamer-0.10
3228    ./.eclipse
6432    ./Downloads
13532    ./.config
23168    ./.local
33424    ./Pictures
55548    ./.fonts
121508    ./.mozilla
172684    ./.icons
269572    ./Other
548808    ./Project
947148    ./Python
4728992    ./Music
6720780    ./Documents
34029668    ./Videos
98052428    .

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۲ ، ۲۳:۲۸
علی رضا پژوهش

python

برای کار با فایل ها و پوشه ها در پایتون از کتابخانه‌های متعددی می‌شه استفاده کرد. پایتون زبان برنامه نویسیه قدرتمندیه که برنامه نویسی رو بسیار ساده می‌کنه. همچنین با داشتن کتابخانه‌های کامل و قدرتمند دست برنامه نویس رو برای انجام بسیاری از کارها به روشی که برنامه نویس دوست داره باز می‌گذاره.

اگه توی برنامه‌ نیاز داشته باشید که بدونید توی یه مسیر چه فایل‌ها یا پوشه‌هایی وجود دارند یا بخواین لیستی از اسامی اون‌ها رو تهیه کنید می‌تونید از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آذر ۹۲ ، ۰۲:۰۲
علی رضا پژوهش

proc/

فهرست proc/ در لینوکس حاوی اطلاعات مفیدی در مورد پروسه‌ها و اطلاعات سیستمی است که آشنایی با اون واقعاَ مفیده. proc/ یه Virtual File System یا سیستم فایل مجازیه که در واقع توسط procfs در مسیر proc/ مپ می‌شه. procfs یه رابط با کرنله که از ساختمان داده‌ی کرنل استفاده می‌کنه تا اطلاعاتی راجع به سیستم استخراج کنه.

اگر نگاهی به داخل این پوشه بندازید مجموعه‌ای از فایل‌ها و پوشه‌های شماره‌دار را خواهید دید.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آذر ۹۲ ، ۱۱:۳۷
علی رضا پژوهش

wc command

اگه از یه برنامه‌ نویس بخوان که اطلاعاتی در مورد یه فایل متنی مثل تعداد خطوط یا تعداد کلمه‌های اون فایل رو استخراج کنه احتمالا از سناریویی مثل این استفاده می‌کنه :

باز کردن فایل - خواندن خط به خط فایل تا رسیدن به انتها - استخراج اطلاعات فایل - تهیه  خروجی مناسب

اما اگه اهل اسکریپت نوشتن باشه و از لینوکس استفاده کنه می‌دونه که لینوکس همیشه ابزارهای مناسبی در اختیارش قرار می‌ده.

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۲ ، ۰۱:۱۷
علی رضا پژوهش